Güncel Piyasa ve Ekonomi Yorumları
Analizler

OTKAR 4Ç20 Bilanço Analizi

Otokar (OTKAR) 4Ç dönemde yıllık olarak %450 artışla 298.2 milyon TL net kar açıkladı. Piyasa beklentisi 246 milyon TL net kar yönündeydi. Bu açıdan baktığımızda beklentinin üzerinde güçlü bir net kar rakamı geldi. Net kardaki olumlu sapmada, zırhlı araç teslimatlarındaki artış sayesinde yıllık bazda hem satışlarda hem de faaliyet marjlarında büyüme olması ve güçlü faaliyet görünümü net karın dört kat artmasında etkisi oldu.

4Ç dönemde ciro yıllık olarak %109.5 artışla 1.159 milyon TL oldu. Bunun 920 milyon TL’si ihracattan, 239 milyon TL ise yurt içi satışlarından geldi. Esas faaliyet karı yıllık olarak %575 artışla 251.1 milyon TL’ye ulaştı. FAVÖK geçen yıla göre %384 artarak 278 milyon TL olarak gerçekleşti. Esas faaliyet karı ve FAVÖK’te geçen çeyreğe göre yaklaşık olarak iki katı yükseldi.

Kar marjları 4Ç’de geçen yıla kıyasladığımızda oldukça güçlü. Neredeyse yukarı yönde sıçrama olmuş denilebiliriz. Ancak 3Ç ile kıyasladığımızda evet artış var ancak daha yatay bir yükseliş olduğundan bahsetmek mümkün. FAVÖK marjı yıllık 13.6 puan artışla %23.97 oldu. 3Ç’ye göre hemen hemen yatay kaldı diyebiliriz. Brüt kar marjı ise %43.96 oldu. Geçen yılın aynı çeyreğine göre 7.6 puan, 3Ç’de göre 3 puanlık artış var.

12 Aylık Sonuçlar

Otokar satışları, geçen yıla göre %20 artarak 2.908 milyon TL olarak gerçekleşti (2019: 12.430 milyon TL). İhracat geliri geçen yıla göre %13 arttı ve 2.199 milyon TL olarak gerçekleşti. (2019: 1.945 milyon TL) İhracatın toplam ciro içindeki payı % 76 oldu. (2019: %80). Yurt içi satılar ise geçen yıla göre %46 artarak 709.4 milyon TL oldu. (2019: 485.6 milyon TL)

Brüt Kar 1.194 milyon TL (2019: 919 milyon TL), brüt kar marjı ise 2020’de% 41,1 (2019: %37,8). Şirketin toplam yatırımları 2020 yılında 42,6 milyon TL olarak gerçekleşti.

Bu sonuçlara göre Otokarın 2020 yıl sonu dönemde net karı 618 milyon TL oldu. Geçen yılın aynı dönemine göre net kar %78 arttı.

Artan zırhlı araç satışları ihracatı destekledi

Ciro dağılımı içinde zırhlı araçların payı her geçen yıl artmaya devam ediyor. Zırhlı araç satışlarının ihracata katkısı oldukça yüksek. Bu nedenle zırhlı araçlardaki payın artması şirketin kar marjları ve ihracatı açısından önemli bir unsur. 2018 yılında %35 olan zırhlı araçlar payı 2019 yılında %42.6’ya ve 2020 yılında %46.7’ye yükseldi. 2020 yılında otobüs satışlarının ciro içindeki payı %39.2 oldu. (2019:43.5)

Otobüs segmentin 4Ç’de 553 adet otobüs üretildi, 467 adet satış gerçekleşti. Kamyon segmentinde ise 91 adet üretim olurken, 100 adet satış oldu. Kar marjı en yüksek olan zırhlı araçlarda ise 104 adet araç üretildi. Bunların 88 adeti satıldı. İhracat gelirlerinin ve karlılığın artmasının en önemli nedenlerinden biri zırhlı araç satışlarının artması oldu.

Kesinleşmiş siparişler 255 milyon $, 7 milyon € ve 462 milyon TL olarak teslimatları doğrudan Otokar tarafından gerçekleştirilecek şekildedir. Backlog 8×8 ve 4×4 zırhlı araç siparişi ve otobüs siparişinden oluşmaktadır.

Net borçta yatırım harcalarının artması nedeniyle sınırlı artış var. Eylül sonu itibariyle sonu itibari ile net borç rakamı 1.094 milyon TL iken aralık sonu itibariyle net borç 1.336 milyon TL oldu. Ancak 3Ç dönemde net borç / FAVÖK 2.4x iken 4Ç dönemde net borç/FAVÖK 2x’ye geriledi. OTKAR için bir borç sorunu bulunmuyor. Cari oran 1.49x likidite oranı 0.82x gibi ideal seviyelerde. Borç çevirmede sorun görünmüyor.

Şirketin nakit değerleri 2019 yıl sonuna göre 294,7 milyon TL artarak 517,4 milyon TL oldu. İşletme faaliyetlerinden 51,9 milyon TL nakit çıkışı sağlandı. Yatırım faaliyetlerinden 310,7 milyon TL nakit çıkışı olurken finansman faaliyetlerinden 719,4 milyon TL nakit girişi oldu.

Siparişer & Gelişmeler

  • Otokar, bir Afrika ülkesinden yaklaşık 110 milyon USD tutarında Arma 8×8 ve Cobra II taktik tekerlekli zırhlı araç siparişi aldı. Afrika’dan alınan ilk Arma 8×8 siparişi olma özelliğine sahip sipariş kapsamında Otokar zırhlı araçların teslimatına 2021 yılında başlayacak.
  • Otokar; faaliyetlerini CNH Industrial N.V. çatısı altında sürdüren küresel otobüs üreticisi IVECO BUS ile, IVECO BUS markalı otobüslerin Otokar’ın Sakarya’daki fabrikasında üretilmesine yönelik bir anlaşma imzaladı.
  • Otokar, Gürcistan Belediye Kalkınma Fonu ile 175 adet otobüs ve bu otobüslerin yedek parça ve eğitimlerini kapsayan yaklaşık 18,7 milyon Euro tutarında bir sözleşme imzaladı.
  • İzmir ESHOT Genel Müdürlüğü’nün 304 adet otobüs alımı için açtığı ihaleyi kazanan Otokar, yılın tek kalemde gerçekleşen en büyük otobüs ihalesi için sözleşme imzaladı.
  • Otokar, Covid-19 tehdidine karşı ‘Güvenli Otobüs’ geliştirdi. Otokar’ın körüklü KENT otobüsü toplu ulaşımda bulaş riskini minimuma indirecek sistemlerle donatıldı. ‘Güvenli Otobüs’, ilk kez İzmir Büyükşehir Belediyesi filosunda yolcularını ağırlamaya başladı.

Değerlendirme

OTKAR operasyonel sonuçlarını başarılı buluyoruz. Endekse paralel getiri sunan OTKAR’ın tarihsel çarpan ortalamaları göre iskontolu görünüyor. Buna karşın hissenin aylık %17 ve üç aylık %107 yükseldiği dikkate alındığında performans açısında güçlü gittiği görülüyor. Endekse göre hisse performansında aylık %14 ve üç aylık %57lik artışlar var. Özetle OTKAR’ı beğenmeye devam etmekle birlikte yeni siparişlerinin ileride güçlü bir potansiyel sağlayacağını düşünmekteyiz. Tarihsel ortalamalarına göre hala cazip bulunan hisse için Borsa’da yaşanabilecek satış baskısının uzun vadeli alım fırsatı olabileceğini düşünüyoruz.

Yasal Uyarı Notu: Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.